Schermafbeelding 2019-11-03 om 22.55.02
0

Relevante content automatiseren voor social? Het kan!

Is het een stralende dag? Als sauzenmerk denk je dan wellicht “verdorie, had ik maar een advertentie klaar om mijn doelgroep te verlekkeren met heerlijke sausjes voor bij de barbecue”. Goed nieuws: dat kan ook effectief.

API is als sesam open u.

Heel wat bedrijven kunnen via de Facebook API (lees: de ingang tot het systeem van Facebook) extra functionaliteiten benutten die interessant zijn voor advertising. Denk aan het creëren van 100 gepersonaliseerde video’s in no time of het automatisch tonen van je advertentie op basis van het weer aan de juiste doelgroep.

“Leuk, maar ik verkoop geen saus.”

Niet getreurd, want de mogelijkheden zijn veel breder. Mits de juiste voorbereiding en een eenmalige set-up van je campagne schakelt de Facebook-partnertool zelf advertenties in of uit op basis van weerspecifieke voorwaarden. Je kan meerdere parameters combineren om ze écht relevant te maken voor jouw specifieke dienst of product. Regen, sneeuw, bewolking, windsnelheid, storm, ijzel, mist, aanvriezende regen, … Alles kan.

What’s in it for me?

Die aanpak levert heel wat voordelen op:

  • De tijd die je voordien stak in ad-hoccreaties of het (des)activeren van campagnes kan je nu benutten om te optimaliseren.
  • Zo kan je de creatieve insteek van je ads naar een hoger niveau tillen of ‘spelen’ met de parameters in functie van je doelen en behaal je de beste ROI.
  • Je focus ligt voortaan helemaal op de momenten die er écht toe doen voor zowel jouw merk als doelgroep. Door de kaart van de relevantie te trekken, heeft je campagne sowieso meer kans op slagen.
  • Nodeloze verspilling van advertentiebudgetten? Verleden tijd. Dankzij de automatiseringsmogelijkheden hoef jij je geen zorgen te maken dat je zonovergoten barbecue-advertentie pas klaar is als het begint te regenen. Efficiënter kan haast niet.

Hoe ga je aan de slag?

“Everywhere you go, always take the weather with you” zong Crowded House ooit. En gelijk hebben ze. De mogelijkheden om je product of dienst op basis van het weer in de kijker te zetten zijn legio. Je kan het zo gek niet bedenken:

  • Als verzekeraar kan je in de winterperiode bepaalde formules extra promoten wanneer er ijzel voorspeld wordt.
  • Als automerk kan je winterbanden/onderhoud extra in the picture zetten als het kwik daalt.
  • Als verkoper van parasols of airco’s zijn er tijdens de zomermaanden massa’s opportuniteiten die sales kunnen opleveren.
  • Als touroperator verkoop je het hele jaar door reizen, want mensen raken altijd wel getriggerd door specifieke weersomstandigheden.
  • Als tuinbouwbedrijf kan je volop inspelen op de seizoenen om mensen (met of zonder groene vingers) warm te maken voor tuinieren.

Right message, right place, right time.

Drankgigant Aperol adviseerden we om ‘always on’ te zijn met aangepaste boodschappen op basis van lokale, weerspecifieke criteria. Is Jan in Brussel en schijnt daar het zonnetje? En zit Piet in Mechelen waar het pijpenstelen regent? Dan krijgen ze allebei een andere boodschap te zien.

Deze lokale targeting stelden we in op postcodeniveau om zo accuraat mogelijk te zijn. Zelfs al had je een rechtstreekse lijn met het KMI, dan nog zou het onbegonnen werk zijn om eigen ads op te maken per regio, provincie of gewest. Laat staan om ze ook manueel in- of uit te schakelen bij goed of slecht weer…

Na ingave van de campagnes in de Facebook-partnertool stelden we de parameters in. Relevantie is hierbij van doorslaggevend belang: de selectie moet aansluiten bij de boodschap en die is gebaseerd op het gedrag van de juiste doelgroep. Met de tool creëerden we dus eigenlijk een extra laag in de campagne. Concreet? Voor Aperol voorzagen we advertenties die inspelen op 4 verschillende weertypes.

RCA_Aperol_Case_683x500_01_190927_130909RCA_Aperol_Case_683x500_02_190927_130923

RCA_Aperol_Case_683x500_03_190927_130929RCA_Aperol_Case_683x500_04_190927_130935

 

Hoe nauwkeurig is de tool?

Dat kan je perfect controleren. Je krijgt immers een mooi overzicht van de locaties waar de advertenties actief zijn op basis van de specifieke parameters (met groene pinpoints).

Leave a Reply