Schermafbeelding 2016-12-20 om 22.03.25
0

Hoe ik mijn eerste viral creëerde

Als merk wil je graag dat de content over je bedrijf door veel mensen uit je doelgroep gezien en geapprecieerd wordt. Wanneer je de perfecte context weet te vinden, kan je post uitgroeien tot een echte ‘viral’.
Het Poetsbureau (een in Vlaanderen gelegen poetsbedrijf dat poetshulpen aanbied via dienstencheques) maakte onlangs kennis met zo’n viral! De content die we voor Het Poetsbureau maken en plaatsen op social media varieert van de diensten die ze aanbieden tot het recruiten van nieuwe werkkrachten of het vinden van nieuwe klanten. Maar er zijn uiteraard ook andere contentsoorten waarmee we de doelgroep van informatie voorzien, zoals het uitreiken van vernieuwende tips.

 

We zijn op zoek gegaan naar een schoonmaaktip die voor elk van ons van toepassing zou kunnen zijn. Van prille twintiger die voor het eerst een eigen stek heeft tot bejaarde mensen die liever willen genieten van het leven. Deze schoonmaaktip was een schot in de roos en ontketende een enorm viraal effect op Facebook. Ruim 1,3 miljoen mensen kwamen in aanraking met de post, wat totaal ruim 9.000 nieuwe fans opleveren, en ruim 80.000 interacties met Het Poetsbureau!

Schermafbeelding 2015-01-19 om 18.02.27

De ingrediënten

  • Duidelijke doelstelling: de doelgroep kennis laten maken met Het Poetsbureau middels handige tips.
  • Doelpubliek: Het Poetsbureau is er voor iedereen, van jong tot oud.
  • Opbouw: een duidelijk (genummerd) stappenplan zorgt voor duidelijkheid voor het publiek.
  • Visual: het plaatje moet duidelijk en krachtig zijn, op alle devices (pc, tablet, smartphone).
  • Advertentiebudget: posts op Facebook hebben een boost nodig van advertenties om optimaal te kunnen presteren. Als de post aanslaat, kan het advertising budget verder verhoogd worden.
  • Call to action: daag het publiek uit om een interactie aan te gaan met je merk.
  • Webcare & community management: de mensen verwachten dat je als bedrijf uitermate snel reageert mochten ze toch vragen hebben. Zorg dus dat je op tijd aanwezig bent om te reageren.Schermafbeelding 2016-12-20 om 21.45.46


De resultaten van 1 week

  • Een toename van 9.000 fans voor Het Poetsbureau
  • Een bereik 1.338.880 weergaves (mediawaarde tussen de € 13.000 en € 20.000)
  • 121 mensen hebben de post geliked
  • Meer dan 2.600 mensen vonden het de moeite om een reactie te plaatsen
  • 383 mensen hebben de tip gedeeld met hun netwerk, wat bijdraagt aan de verspreidingSchermafbeelding 2015-01-19 om 18.44.36

    Schermafbeelding 2016-12-20 om 22.01.58

Leave a Reply